9 Mayıs 2014 Cuma

"Beyaz Gül & Genç Kız - Ember Chainey" Kitap Yorumu


ARKA KAPAK:
 
Beyaz bir gülün bile karanlık bir tarafı olabileceğini kim bilebilirdi ki?...
 
Rozi Fanus'a bir şeyler oluyordu. On yedi yaşına basmasına haftalar kala ruhundaki karanlık taraf uyanmaya başladı. Ömrü boyunca beyaz güller içinde yetişmiş ve gül bahçesinden başka bir şey görmemiş olan kız, şimdi içinde büyüyen karanlık ile karşı karşıya kalmıştı. Artık her şey tehdit altındaydı. Lanet gerçek olmak üzereydi. Bir hayat pahasına tüm hayatlar kurtulacaktı. Ancak ya o hayat dünyaya tutunacak ve intikamını alacak kadar güçlüyse?


BENİM YORUMUM:


     Beyaz Gül & Genç Kız (nam-ı diğer Beyaz Gülün Laneti), Goodreads'teki arkadaşlarımdan biri olan E. Chainey'nin amatör olarak yazdığı bir kısa hikaye. Yazar olmak istediğimden blog'da birkaç kez söz etmişimdir, ama beni gerçek hayatta tanısanız bilirdiniz ki, bu konudan gün içinde 5-20 kez söz etme yeteneğine sahibim. En büyük hayalim bu -aklımdaki en büyük hayaller listesinden küçüklüğümden beri çıkarmaya kıyamadığım "Bulut yemek" maddesini bir süre önce geride bıraktı.

     Her neyse. Yazar olmak istediğim için, benim gibi amatörce bir şeyler karalayan kişilerin yazdığı hikaye ve romanları merak ederim. Kısa hikaye yazmak, benim hiç beceremediğim şeydir. Okumayı da çok sevmem. Ben roman seven biriyim. Ama ne zamandır aklımdaydı, bir şans verip okuyayım dedim.

     Olay, Averdas denilen hayali bir ada ülkesinde geçiyor. Halk sınıflara ayrılmış: en üst tabaka Dominuslar, en alt tabaka Versuslar ve bunların arasında, orta halli Minuslar. Bir Minus olan Mirva, kocası ölmüş ve ölü bir bebek doğurmuş bir kadın. İkiz kız kardeşi Jilva ona yetim bir bebek getirince bu yüzden onu sahiplenmek ister. Fakat bir süre sonra, Rozi Fanus adı verilen bu bebeğin bir kırma olduğu anlaşılır. Kırmalar, iki farklı ırkın birleşmesinden ortaya çıkan yeni, tehlikeli bir ırk. "Ülkenin en güzel beyaz güllerini üreten botanik bahçesinin sahibi" Mirva, tüm tehlikelere rağmen yanında tuttuğu Rozi'yi beyaz güllerden bir bahçeye kapatır ve herkesten saklar ya da öyle bir şey.

     Kırmalar neden tehlikeli? Şu sınıf ayrımını kim yapmış ve birbirlerinden belirgin bir şekilde ayrılan ırklar nasıl, neden ayrılmış? Bunun gibi sorulara net bir cevap alamıyoruz çünkü sayfa sayısı sınırlı olunca ayrıntıya girilmemiş. Yaratılan dünya eksik kalmış, verilmek istenen mesaj verilse de hikaye yine yarım kalmış. Bu mesajı vermek için daha az kafa karıştırıcı bir yol seçilebilirdi.

     Fakat ana fikri sabit tutup konuyu eleştirmek yerine, konuyu sabit tutup diğer unsurları eleştirmeyi tercih ediyorum. Çünkü konu ve yaratılan dünyada ciddi potansiyel var. Yazarın dili harika. Fakat isimler çok kafa karıştırıcı. Bir de anlatımın geliştirilmesi gerek. Bu konu karmaşık olduğundan bir hikaye yerine romanda kullanılsa daha iyi olurmuş. Hikaye olunca dünyayı anlatma meselesi aceleye binmiş. Aynı konu daha yavaş ve pekiştirilerek anlatılırsa, karakterler daha kapsamlı tanıtılırsa ve üstünden üç dört kere daha geçilirse bildiğin roman olur. Hem de gayet güzel bir roman.

     Ama dediğim gibi, üstünden geçilmesi gerek. Üç dört kere geçilmesini söyledim diye "O kadar kötü mü?" gibi düşüncelere kapılmayın. Benim kendi yazdıklarımı onlarca defa okuyup beş altı kere düzenlediğim, bazen tamamını sil baştan yazdığım olmuştur. İyi bir yazarın bile kendi yazdıklarını en az üç dört kere okuması, tekrar tekrar düzeltmesi gerek bence.

     Okuyor mu bilmiyorum, ama okuyorsa yazara bu hikayeyi veya bir başka hikayesini genişleterek romana dönüştürmesini öneririm. Hatta isterse tamamen yeni bir şeyler yaratsın. Ama deneme amaçlı da olsa bir roman yazsın. Olmuyorsa hikaye yazmaya devam etsin. Ama daha az aceleye bindirilmiş, daha kapsamlı hikayeler, mümkünse.

     Okumak isteyenler kitaba buradan ulaşabilir.


PUANLAMA:

 
3, 5 Taç: Güzeldi ama okumasan da olur. Kitapsız kalırsan oku. / Bence gayet güzeldi. Beğendim ben.
 

Eksiklerine rağmen güzeldi. Yazarın profesyonel olmadığını hatırlayarak okumanız gerek. Tabii bir de isterseniz yanınıza kağıt kalem alıp tüm karakterleri kısaca yazın ki "Bu kimdi?" diye kaldığınızda hemen bakabilesiniz.Ya da benim gibi yapın, kim veya ne olduğunu hatırlayamadığınız bir şeyle karşılaştığınızda hiçbir şey olmamış gibi hızlıca okumaya devam edin ve dünya dev turuncu bebekler ve/veya uzaylılar tarafından işgal edilmiş olup tüm insanlığı kurtarmanın tek yolu bunu yaptığınızı itiraf etmek olsa bile kimseye tek kelime etmeyin.