14 Haziran 2013 Cuma

"Uyumsuz - Veronica Roth" Kitap Yorumu



KİTAP KÜNYESİ:

Kitap Adı: Uyumsuz
Özgün Adı: Divergent
Seri: Uyumsuz #1
Yazarı: Veronica Roth
Çevirmeni: Uğur Mehter
Yayınevi: Artemis
Türkiye Yayın Tarihi: Ağustos 2013
Sayfa Sayısı: 506
Piyasa Fiyatı:  24.00 TL
Goodreads: 4.39



ARKA KAPAK:

TEK BİR SEÇİM
ARKADAŞLARINI BELİRLER
 
TEK BİR SEÇİM
İNANÇLARINI TANIMLAR

TEK BİR SEÇİM
SADAKATİNİ ŞEKİLLENDİRİR

HEM DE SONSUZA KADAR

TEK BİR SEÇİM
SENİ DÖNÜŞTÜREBİLİR
 
Beatrice Prior'ın Chicago'sunda toplum, her biri belli bir erdemi yaşatmaya adanmış beş topluluğa bölünmüş durumda. Dürüstlük, Fedakarlık, Cesurluk, Dostluk ve Bilgelik.

Her yıl, belli bir günde bütün on altı yaşındakiler, hayatlarının geri kalanında birlikte yaşayacakları grubu seçmek zorunda.

Beatrice, hem ailesiyle kalmak, hem de kendi benliğini bulmak istiyor ama ikisini birden seçemez.

Bu nedenle kendisi dahil, herkesi şaşırtan bir seçim yapıyor.

Genç yazar Veronica Roth heyecanlı seçimler, kalp kıran ihanetler, kan donduran sonuçlar ve beklenmedik aşklarla dolu karanlık bir geleceği anlatan gerilim serisinin ilk kitabıyla edebiyat sahnesine çıkıyor!





BENİM YORUMUM:
 
     Geleceğin Chicago'sunda, savaş sonrası dönemde, toplum beş ayrı topluluğa bölünmüş durumda: Cesurluk, Fedakarlık, Dürüstlük, Dostluk, Bilgelik. Aynı topluluktan olan kişiler bir arada yaşıyorlar ve diğerleriyle karşılaşsalar bile fazla yakın olmuyorlar.
 
     Baş karakter Beatrice Prior Fedakarlık'tan doğma. Fakat on altı yaşına gelince, diğer tüm on altı yaşındaki gençler gibi topluluğunu seçme şansı oluyor. Seçimini çok akıllıca yapması gerek. Çünkü yanlış seçimi yapar ve seçtiği topluluğun adaylık sürecini geçemezse bir "topluluksuz" olarak sokaklarda yaşar.
 
     Bu seçim o kadar önemli ki, hangi topluluğu seçecekleriyle ilgili sadece fikir sahibi olmaları için bir Yetenek Sınavı bile var. Beatrice de bu sınava giriyor ve hiç beklemediği bir sonuçla karşılaşıyor.

     Sınav sonucu hem Fedakar, hem Cesur, hem de Bilge. Yani o bir UYUMSUZ. Daradaram.
     Beatrice'in bir Uyumsuz olduğunu saklaması gerekiyor çünkü Uyumsuz olan kişilerin bir şekilde diğerlerinden üstünlüğü var. Kontrol edilemiyorlar. Tehlikeliler. Uyumsuz olduğu öğrenilirse öldürülür. Beatrice de bunu böyle kabul edip seçimini yapıyor. Doğduğu topluluk olan Fedakarlığa düşman oldukları için Bilgelik'i seçmek istemiyor. Ailesinden de ayrılmak istemiyor fakat aynı zamanda kim olduğunu bulmak istiyor. Yeterince özverili olmadığını ve bencil olduğunu düşündüğü için Fedakarlık'ı da seçmiyor.

     Ve o efsane sözcükleri söylüyor: "Ben bencilim. Ben Cesurum."


 

     Cesurlukta Beatrice tamamen farklı birisi oluyor. Adı değişiyor mesela. Beatrice değil, Tris. Kısaltması aslında ^.^ Ha, bir de giyim tarzı falan değişiyor. Harika dövmeler yaptırıyor. Fedakarlık'ın kendinden önce başkalarını düşün yaşam tarzından ve kapalı gri kıyafetlerinden sıyrılıyor.

     Sonrasında da Beatrice/Tris Cesurluk'un adaylık sürecine giriyor fakat Uyumsuz olduğunu saklamasının gerekmesi bir yana, fiziksel ve zihinsel olarak çok zorlu bir adaylık süreci de onu bekliyor. İşler hiç de beklediği gibi gitmeyecek.




     Ben şahsen kırk yıl düşünsem bu konuyu bulamam. Yok yani, mümkün değil. Benim hayal gücümü bilirsiniz ama bu kadar da geniş değil o.O Bir kere bu bir artı.

     Bu arada, asıl çocuk, Dört, delisi olmasam da sevdiğim bir karakter oldu. Hani aşık olmadım ama bir gün kitap karakterlerinden bir harem kurduğumda (İşte ben: masum hayalleri olan, masum bir kız) ona da yer ayırırım. Korumacılık biraz vardı, kıskançlık yoktu. Öyle işte. Çok havalı bir karakter ama.

     Kitap şimdiki zaman kipiyle anlatılıyor bu arada. Ama rahatsız edici olanlarından değil, alışıyorsunuz. Ya da en azından ben alıştım. Sonra bir süreliğine, okuduğum kitaplarda geçmiş zaman kipi tuhaf bile geldi. Neyse. Güzel kitaptı.




ALINTILAR:
 
Tehlikeli şeyler yaparız ve insanlar ölür. İnsanlar ölür ve biz yine tehlikeli şeyler yaparız.
(Tris, sf. 59)

 
"Bir teori geliştiriyorum."
"Neymiş o?"
Bir hamburger alıp sırıtıyor. "Bence sen ölmek istiyorsun."
(Tris ve Christina, sf. 74)


"Senin derdin ne? Eğlence olsun diye şehir haritasını mı ezberledin?" diyor Christina.
"Evet," diyor Will şaşkın şaşkın. "Sen ezberlemedin mi?"
(Christina ve Will, sf. 131)


"Sen buraya aitsin, biliyorsun değil mi?" diyor. "Sen bize aitsin. Bütün bunlar kısa süre sonra bitecek. O yüzden dayanmaya çalış, tamam mı?"
(Dört, sf. 287)



Ölüm bu işte -şimdiki zamandan geçmiş zamana geçmeye ölüm deniyor.
(Tris, sf. 315)


"Sana yardım etmeye çalışıyorum," diyor, "ama sen yardım almayı sürekli reddediyorsun."
"Ah tabii. Yardımların," diyorum. "Kulağımı bıçaklamak, sürekli dalga geçmek, başkasına bağırmadığın kadar bağırmak... Eksik olma."
(Tris ve Dört, sf. 323)


"Eh, birçok erkek, bir kızla böylesi küçük bir alanda kıstırılmak ister." Gözlerimi deviriyorum.
"Kapalı yerde kalmaktan korkan insanlar hariç Tris!"
(Tris ve Dört, sf. 338)


"Arkadaşını korumak için bıçakların önüne atılan, beni korumak içim babama kemerle vuran o kız... o fedakar kız sen değil misin?"
(Dört, sf. 349)



Birisi ciğerlerime taptaze hava üflemiş gibi kendimi canlı hissediyorum. Ben bir Fedakar değilim. Ben bir Cesur değilim.
Ben bir Uyumsuzum.
Ve kontrol edilemem.
(Tris, sf. 458)

PUANLAMA:


5 Taç: TEK KELİMEYLE HARİKA! Okumazsan çoook şey kaybedersin!


Dövüşmekle ilgili derslerin falan alındığı kitaplar hoşuma gidiyor nedense. Yine de asıl bu puanı verme sebebim en sonundaki aksiyonlu şeyler sanırım. Güzel kitaptı, fikir çok hoşuma gitti, öneririm.