13 Nisan 2016 Çarşamba

"Sonlayanlar - Lissa Price" Kitap Yorumu


 
KİTAP KÜNYESİ:
 
Kitap Adı: Sonlayanlar
Özgün Adı: Enders
Seri: Başlayanlar #2
Yazarı: Lissa Price
Çevirmeni: Deniz Başkaya
Yayınevi: DEX
Türkiye Yayın Tarihi: 3 Eylül 2014
Sayfa Sayısı: 280
Piyasa Fiyatı: 20.00 TL
Goodreads: 3.74

 

ARKA KAPAK:

 
Taze Hedefler'in akıbetinden sonra Callie artık kendini Sonlayanlara kiralamayacaktı. Ama Sonlayanlar bedenine değilse bile zihnine sızmayı başarıyorlardı. Ona istemediği şeyleri yaptırıyorlardı; sevdiği kişilerin canını acıtmak gibi.
 
Başının arkasındaki yongayı çıkarmayı ve yeni bir hayatı ölümüne istiyordu Callie, bu gerçekten de onu öldürebilir ve kafasının içindeki sesi susturabilirdi; öldüğüne inanılan babasının sesini.
 
Şimdi, İhtiyar'ın zalimce oynadığı oyunlara bir yenisi daha ekleniyor.
 
Kim gerçek kim sahte, Callie bilmiyor.
 
Asıl maske kimin yüzünde, ne pahasına olursa olsun Callie cevabı buluyor.
 
 
BENİM YORUMUM:
 
     Sonlayanlar, Başlayanlar'ın ikinci kitabı. Başlayanlar'ı uzun süre önce okuyup çok sevmiştim ve kitapların kısalığını da göz önünde bulundurursak araya bu kadar süre koymamalıydım. Ama Başlayanlar'ı okuduktan sonra bir sürü kitap okuduğumdan ve zevkim değiştiğinden şimdi okusam beğenmeyeceğimden endişeleniyordum. Ama ilkine verdiğim puanın aynısını verdim. Beklentileri düşük tutmanın faydası.
 
     SPOILER ALARMI!!!

     Aslında yeni olmayan bir yeni karakterimiz var: Hyden. Ya da Blake ya da İhtiyar. Başlayanlar'da Blake'i sevmiştim ve Callie'nin Micheal'la değil onunla olmasını istiyordum. İhtiyar olduğunu öğrenince iğrenmiştim tabii. Gerçek Blake ise oldukça sıkıcı bir karakter, Callie onun yanında çok tuhaf hissediyor ve okuyucu olarak biz de.

     Hyden'ı başından beri sevdim ama kötü adam değilse bile onda bir tuhaflık olduğu belliydi ve bu his İhtiyar'ın oğlu olduğunu söyledikten sonra da geçmedi. Ve sonra onun da İhtiyar olduğunu, ama İhtiyar'ın yaşlı falan olmadığını öğreniyoruz. Tuhaf tuhaf tuhaf.

     Ve Hyden'ın İhtiyar diye bildiğimiz babasına Brockman demeye başlıyoruz. Karakterler aynı, adlarında değişiklikler var ama yine de çok tuhaf bir histi. Özellikle önce Blake diye sevdiğimiz, sonra İhtiyar diye nefret ettiğimiz ve şimdi de Hyden olduğu ortaya çıkan karakterin iyi mi kötü mü olduğuyla ilgili bu kadar belirsizlik varken.

     Ama dediğim gibi, Hyden'ı sevdim, zaten aslında tanıdığımız bir karakter. Kimseye dokunamaması olayını en başta sevmedim çünkü artık o kadar orijinal bir fikir değil bu. Ama en azından kabul edilebilir bir açıklaması vardı. Callie'ye dokunmak için başkasının bedenini "ödünç aldığı" kısım çok tuhaf ve rahatsız ediciydi ama. En azından sonunda mucizevi bir şekilde iyileşmedi.

     Bir de, Callie'nin babası aslında ölmemiş falan. Bu kısmı gereksiz buluyorum. İlk kitabın sonunda kafasında babasının sesini duyduğunda şaşırmıştık ve bu pek çok anlama gelebilirdi. Ama sonra "Bu aslında İhtiyar'ın sesi", "Aslında düşününce babam da olabilir" ikilemleriyle, onun babası olduğu çok açık edildi. Adamın hayatta olması bir işe de yaramadı açıkçası. Ölü bildiğimiz karakterlerin çok gerekli olmadıkça ölü kalması taraftarıyım.

     İlk kitabın önemli karakterleri Micheal ve Tyler bu sefer ikinci plandaydı. Micheal'ı pek özlemedim, Callie'nin arkadaşı olarak iyi bir karakter ama "seni her zaman sevdim" tarzı en iyi arkadaşlar canımı sıkıyor o yüzden yokluğu benim için hiç sorun değildi. Tyler'ı özledim ama. Çok sevimli bir çocuktu. Evet, bunca tehlikenin ortasında ortalıkta olmaması gerekiyor ama biraz görseydik keşke. Mesela Brockman onu kaçırsaydı ama zarar vermeseydi falan.

     Hyden'ın aksine gerçekten yeni olan karakterlerimiz var: Bir sürü Metal. Metalleri toplamaları kitabın gerekli bir bölümüydü ama bir süre sonra çok fazla Metal olduğu için yazar kim olduklarını tek tek anlatmayı kesti. Anlatması da gerekmiyordu zaten ama halihazırda tanıttıkları da çok kısa göründüler, adlarını öğrenir öğrenmez unuttuk ve en baştan tanıtması gereksiz geldi.

     Spoiler biter.

     Az önce bir yerlerde üçüncü bir kitaptan bahsedildiğini gördüm. Baktım, muhtemelen Başlayanlar'dan önceki olayları anlatan bir kitap olacakmış o. Seri bitti yani. En azından buradan sonrasıyla ilgili başka kitap olmayacak. Umarım. Lütfen. Yapmayın bunu. Seri bitti. Mantıklı bir sondu, aşırı mükemmel değildi ama beklediğim gibiydi. Bu kadar yeter. Hayır.

     Umarım üçüncü kitap hiç gelmez. Gelirse ve Başlayanlar'dan öncesini anlatan bir kitapsa rahatlıkla görmezden gelebilirim ama sonrasını anlatırsa dayanamayıp okurum ve bu sefer hayal kırıklığına uğrayabilirim. Bana yazar sadece Ortancalar'ı da kitap başlığı olarak kullanmak istemiş de bahane arıyormuş gibi geliyor.

     Başlayanlar'dan alıntı çıkaramamıştım, gerçi o zamanlar alıntıları not almıyordum bile. Bundan da sadece bir tane çıktı. Son zamanlarda okuduğum kitaplardan alıntı çıkmıyor. Üzücü.
 
ALINTILAR:
"Yerimde olsan, babanı seviyor olsan ve kafanın içinde onun sesini işitsen, canlı olduğunu bilsen, sen de onu bulmak istemez miydin?"
"İyi gidiyordun ama 'babanı sevsen' dediğin an benim için tartışma bitti."
(Callie ve Hyden, sf. 104) 
 
PUANLAMA:
 
4 Taç: Bence gayet güzeldi. Beğendim ben.
 
 
 Güzel ama özellikle önerdiğim bir seri değil. Ben sadece ikinci kitap beklediğimden iyi olduğu için mutluyum. İkisini birleştirip tek kitap da yapabilirmiş aslında. Ah, yazarlar.