8 Nisan 2016 Cuma

"Yandaş - Veronica Roth" Kitap Yorumu

 
KİTAP KÜNYESİ:
 
Kitap Adı: Yandaş
Özgün Adı: Allegiant
Seri: Uyumsuz #3
Yazarı: Veronica Roth
Çevirmeni: Uğur Mehter
Yayınevi: Artemis
Türkiye Yayın Tarihi: Mayıs 2014
Sayfa Sayısı: 528
Piyasa Fiyatı: 29.00 TL
Goodreads: 3.65
 
 
ARKA KAPAK:

Tek bir seçim
Seni dönüştürebilir

Tek bir seçim
Seni yok edebilir

Tek bir seçim
Kim olduğunu belirler

Birinin korkularını çekip aldığınızda, merhamet duygusunu da almış olursunuz.

Tris Prior'ın bir zamanlar inandığı topluluk sistemi çöküşün eşiğinde. Bu nedenle Tris, yeni bir dünya keşfetme fırsatını tereddütsüz kabul ediyor. Çünkü Tobias'la birlikte çitlerin ötesinde yalanlardan, iç içe geçmiş ilişkilerden ve acı hatıralardan uzak, yeni bir hayat kurma şansı olabilir. Oysa Tris'in öğreneceği gerçekler, ardında bıraktıklarından çok daha tehlikeli. Bildiği her şey anlamını hızla yitirirken, Tris insanın karmaşık doğasını anlamak için savaşmak zorunda. Tabii cesaret, dostluk, fedakârlık ve aşk gibi imkânsız seçimlerle de karşı karşıya.
 
BENİM YORUMUM:

     Sevmediğim bir başka kitabın yorumuyla karşınızdayım. Sevmeyeceğimi biliyordum zaten. Ekim 2014'te başlamıştım, sonra sıkılıp yarım bıraktım, bir yıl falan sonra kaldığım yerden devam ettim ve Şubat 2016'da bitirdim.
 
     Uyumsuz'u çok sevmiştim. Kuralsız'ı da. Yandaş için çok heyecanlıydım ama kısa sürede bir sürü kötü yorum aldı. O karmaşanın içinde ben de spoiler'lardan nasibimi aldım. Yandaş'ı okumadıysanız ve hala spoiler almadıysanız bunu nasıl başardığınızı bilmiyorum ama gerçekten tebrikler.
 
     HALA SPOILER ALMAMIŞ KUTSAL İNSANLARIN KAÇINMASI GEREKEN BÖLÜM.
 
     Yandaş, ikili bakış açısı olduğunu öğrendiğimde itmişti beni zaten. Tobias'ın zihninde olmaktan hiç hoşlanmadım. Uyumsuz'u ilk okuduğumda en sevdiğim erkek karakterlerden olabilir diye düşünmüştüm. Yandaş'ı okurken keşke ölse deyip durdum. Aptal herif.
 
     Bütün karakterlerden soğumuşum. Tris'e de, Tobias'a da çok kızdım. Daha çok Tobias'a. Uyumsuz olmadığını tahmin etmiştim zaten. Sonrasında gelen "kimse bana genetik hasarlı diyemez ah dayanamıyorum artık" sürecinde çok sıkıldım ve sinirlendim. Tobias gerçekten tam bir aptal. Tris de öyle ama en azından o haklı.
 
     Ve Nita. Halihazırdaki karakterlerden nefret ettiriyorsun, bari yenilerinin azıcık sevilebilirliği olsun. Çok saçma bir karakterdi. Son kitaba gelmişiz, ortada yığınla çözümlenmemiş sorun var, şu kızın araya girip hem kıskançlık yaratmasına hem de Tobias'ın öfkesini kullanıp onu aptal planına dahil etmesine ne gerek vardı?
 
     Caleb yine aynı Caleb. Tris arada azıcık bir merhamet duyuyor ona, sonra yine kaldıkları yerden devam ediyorlar. Caleb'ı tam anlamıyla affetmedik ama ölüme terk etmedik de. Bilemiyorum. Sinir bozucu bir karakter.
 
     Peter da tam bir pislik. "Yaptığım kötülükleri unutup yeniden doğmak istiyorum" düşüncesiyle hafıza serumu aldı. Doğru bir karar verdiğini düşünmüyorum. Sonradan neler oldu bilmiyoruz ama geçmişini unutması; bambaşka bir insan olarak yeniden doğması veya affedilmeyi hak etmesi için yeterli bir sebep değil. Onu da olduğu gibi bıraksaydık, her zamanki Peter olarak kalsaydı daha iyi olabilirdi.
 
     Yine çok fazla ölüm vardı. Veronica Roth çok fazla karakteri öldürüyor ama gereksiz yere öldürüyor ve ölümlerine üzülmemi sağlayamıyor. Önceki kitaplardan bazı karakterlerin kim olduklarını hatırlayamadım, hatırlamaya da çalışmadım. Yeterince iz bırakmamışlar demek ki.
 
     Önemli karakterlerden Tori ve Uriah öldü. Gözümden kaçan başka var mı bilmiyorum. Tori'nin ölümü çok aniydi, bir şey hissedemedim ve yazarın sırf artık onunla işi kalmadığından böyle bir şey yaptığını düşündüm. Uriah'ın ölümüyse fazla uzun sürdü, ölümünü ölmesinden çok önce kabullenmiştik zaten. Tris hiç umursamadı yalnız. Doğru dürüst ziyarete bile gitmedi.
 
     Ve elbette en büyüğü Tris'in ölümü. Spoiler almasaydım ölüm serumunun Tris'e etki etmeyeceğini düşünürdüm herhalde. Tris'in ölümünden çok rahatsız oldum. Üzücü değildi, gerekli değildi, tamamen anlamsızdı. Üç kitabın sonunda baş karakterini öldüreceksen bunu doğru şekilde yapmaya dikkat etmek zorundasın. Ölüm sebebi: Ölüm serumu. Bu kadar basit olmamalı. Ölüm anında annesini görmesi de etkileyici değil gereksiz bir kısımdı bence. Bunların hepsini bir kenara bıraksak bile, yazar öncelikle Tris'in uğrunda can verdiği görevi daha fazla umursamamızı sağlamalıydı. Fedakarlığından etkilenmedim, hatta yaptığına fedakarlık demek istemiyorum. Olaylar gerçekten de Tris'in ölümünden başka çözümün olmadığı şekilde gelişseydi etkilenebilirdim. Bu şekliyle gereksiz ve zorlamaydı. Veronica baş karakterini öldüren yazarlardan olmak istemiş, bunu yapmak için hangi yolu seçtiğini çok da umursamamış gibi geldi bana.
 
     SPOILER'IN SONU.
 
     Yandaş'ı okuduktan sonra Kuralsız'ı gerçekten beğenip beğenmediğimi de sorgulamaya başladım. Çünkü o ikinci kitap ve şüphelendiğim gibi onu ilk kitabın etkisi devam ettiği için beğendiysem, üçüncü kitabın etkisiyle fikrimi değiştirebilirim de. İlk kitaba bayıldığımı biliyorum ama. Hayal kırıklığına uğradım diyemem çünkü aldığı yorumlardan sonra iyi veya kötü hiçbir şey beklememeyi seçmiştim. Kitapta da hiçbir şey olmuyordu zaten.
 
     Bana kalırsa yazar kitap sayısını üçe tamamlamak istemiş ve sayfaları doldurmak için saçmalamış. İnanılmaz sıkıcı bir kitaptı ve inanın hiçbir şey olmuyordu. İlk kitabı okurken çitin arkasında çok daha gizemli ve ilgi çekici bir şeyler olur sanmıştım. Gerçekler çok sıkıcı. Yazarın uyumsuzluğun tarihçesine ve bilimsel gerekçelerine yer vermesini sevmedim. Bilimsel olsun derken saçma sapan bir açıklama yapacağına olduğu gibi bıraksaymış keşke.

     Ama dediğim gibi sevmeyeceğimi biliyordum zaten. Distopik üçlemeleri bitirmek çok zor. Mutlaka son kitapta saçmalıyor. Mesela Alaycı Kuş'tan nefret ettiğim için Açlık Oyunları'yla ilgili bir şey duyduğumda heyecanlanamıyorum. Uyumsuz'da da aynısı oldu. Seriye başladığımda distopyayı çok seviyordum, ama bu sevgim Yandaş'ı okumadan önce yok olmuştu zaten. Hiçbir sonu mutlu son kabul edemiyorum, özellikle de son birkaç sayfada mutlu sona benzetilmeye çalışıldığında. Yandaş'ın bittiği yerden sonra bile o dünyanın ve düzenin pek değiştiğine inanmıyorum, Alaycı Kuş'tan sonra da inanmamıştım.
 
     Dört'ü hazır olduğumda okuyacağım ama Veronica Roth yeni bir seri yazarsa okuyacağımı düşünmüyorum.
 
PUANLAMA:
 
2 Taç: Sevmedim. Zaman kaybı.
 
 
İlk kitabı okuduysanız zirvede bırakın, hiç başlamadıysanız da zahmet etmeyin bence. Uyumsuz güzeldi ama devam kitaplarına katlanmanıza yetecek kadar değil.