7 Mart 2013 Perşembe

TAHEREH MAFI - BANA DOKUNMA YORUMU



KİTAP KÜNYESİ: 


Kitap Adı: Bana Dokunma
Özgün Adı: Shatter Me
Seri: Bana Dokunma #1
Yazarı: Tahareh Mafi
Çevirmeni: Bilge Zileli Alkım
Yayınevi: DEX
Türkiye Yayın Tarihi: Mayıs 2012
Sayfa Sayısı: 321
Piyasa Fiyatı: 20 TL
Goodreads: 4.04




ARKA KAPAK:



Dokunuşum ölümcül. Dokunuşum güç.

Juliette tam 264 gündür kimseye dokunmadı.

En son birine dokunması bir kazaydı. Ama Yeniden Kuruluş onu cinayetten içeri tıktı. Juliette’in dokunuşunun neden bu kadar ölümcül olduğunu kimse bilmiyor. Kimseye bir zarar vermediği sürece bu durum kimsenin de umurunda değil çünkü dünya zaten perişan durumda. Her gün yeni bir hastalık ortaya çıkıyor, gıda sıkıntısı had safhada, gökyüzünde tek bir kuş kalmadı ve bulutlar garip bir renkte.
Yeniden Kuruluş, yeni düzenin tek çare olduğunu iddia ettiği için Juliette’i bir hücreye kapattı. Hayatta kalan bir avuç insan ise savaş naraları atıyor. İşte bu yüzden Yeniden Kuruluş fikir değiştirmek üzere. Juliette onlar için mükemmel bir silah olabilir. Juliette, yeni düzenin tek silahı olabilir.
Juliette karar aşamasında. Ya bir silah olacak. Ya da bir asi.
Tahereh Mafi, Bana Dokunma’da yürek burkan bir romantizmle distopya türünü bir araya getiriyor. Juliette’in iç dünyasını yenilikçi bir üslupla metnine yansıtan yazar, okurları Juliette’in zihninin içine davet ediyor.

BENİM YORUMUM:

 


Bana Dokunma, tüm kaynakların tükendiği ve gökyüzünde tek kuşun kalmadığı bir dünyada, hiç kimseye dokunamayan bir kızın yaşamını anlatıyor. Dokunuşu esrarengiz bir şekilde ölümcül. Kız gerçekten kötü durumda; kendi ailesi onu yetkililere veriyor ve bir hücrede 264 gün geçiriyor.

Hücrede tek başına, çaresiz ve yalnız bir halde geçirdiği günler devam ederken birden hücreden çıkarılıyor ve Warner'a (İlk ismini söylememekte ısrarcı olan, gizemli, çekici, güçlü, acımasız, seksi karakter.) götürülüyor. Warner'dan da ilginç bir teklif alıyor.

Juliette, Yeniden Kuruluş için ölümcül dokunuşuyla mükemmel bir silah olabilir.

...
Sonrasında da Juliette Yeniden Kuruluş için çalışmak veya bir asi olmak arasında seçim yapıyor.
Bence gayet güzel, akıcı bir kitaptı. Anlatım baş karakter Juliette'in ağzındandı ve bence Juliette'in dış dünyayla olan bağlantısı çok güzel anlatılmıştı.

Kitapta Juliette'in düşündükleri ile söyledikleri arasındaki farkı anlatmak için kullandıkları yöntem de oldukça ilginçti. Düşündüğü şeylerin üzerini çizip söylemesi gereken şeyler yazılmıştı. Oldukça da orjinal bir konusu ve akıcı bir anlatımı vardı.

Ha, bu arada...

Kas yığını ve gerçek olamayacak kadar romantik erkeklerdense, gücü elinde bulunduran ve daima zekice espriler yapan kötü erkekleri tercih ederim. TEAM WARNER!!!

Sanırım Warner'ı çoğu kişi sevmese de özellikle sonraki kitaplarda Warner ile ilgili daha çok şey öğrendiğimizde (ilk adı gibi!) bence ondan birçok kişi hoşlanacak. Ben hala onu çoook seviyorum. Belki bunun nedeni onun için kafamda seçtiğim rol modelin Joseph Morgan (♥) olmasıdır :D


Son olarak, sizce de orjinal kapak daha güzel değil mi? Güzelim kapağın içine etmişler. Türkçe olarak almadan önce bunu görsem İngilizce edisyonunda okurdum :/.

ALINTILAR:


- Warner yüzünü çevirdi, böylece profiline bakıyordum. Ellerini kenetledi. Fikrini değiştirdi. Dudaklarına dokundu. 'Ben sadece sana yardım etmeye çalışıyorum.'
'Yalancı.'
Bunu düşünüyora benziyordu. Sadece bir kez başını öne salladı. 'Evet. Çoğu zaman, evet.'
'Burada olmak istemiyorum. Senin deneyin olmak istemiyorum. Bırak gideyim.'
'Hayır.' Ayağa kalktı. 'Maalesef bunu yapamam.'
'Neden?'
'Yapamam da ondan. Ben-' Parmaklarını çekiştirdi. Boğazını temizledi. Kısa bir an için bakışları tavana değdi. 'Çünkü sana ihtiyacım var.'
'Bana insanları öldürmek için ihtiyacın var!'
Hemen cevap vermedi. Muma doğru yürüdü. Eldiveninin tekini çekip çıkardı. Çıplak parmaklarıyla alevi gıdıklıyordu. 'Biliyorsun, kendi başıma da pekala insanları öldürebilirim, Juliette. Bu işte üstüme yoktur.' (Juliette ve Warner, sf. 81-82)

- Titremeye başlayan ellerimi sımsıkı kavradım. 'Hakkımda hiçbir şey bilmiyorsun.'
'Ama sen yine de beni çok iyi tanıdığını iddia ediyorsun.'
Dişlerimi sıktım, konuşmak için kendime güvenmiyordum.
'Eh, en azından ben dürüstüm,' diye ekledi.
'Yalancı olduğu az önce sen de kabul ettin!'
Kaşlarını kaldırdı. 'En azından yalancı olduğum konusunda dürüstüm.' (Juliette ve Warner, sf. 83)

- 'Ben gerçekleri görmezden gelmiyorum - '
'Tabii ki öyle yapıyorsun. Sadece bunu daha bilmiyorsun, Juliette ama sen çok kötü bir kızsın," dedi kalbini tutarak. 'Tam benim tipimsin.' (Juliette ve Warner, sf. 127)

- Hemen giydim, ayak parmaklarımın üzerinde yükselip yeni kıyafetimin keyfini çıkardım. Kendimi yenilmez hissediyordum. Hayatımda ilk defa keşke aynam olsaydı, diye hayıflandım. Önce Kenji'ye, sonra Adam'a ve Winston'a baktım. 'Ne diyorsunuz? Acaba... iyi durdu mu?'
Kenji acayip bir ses çıkardı.
Winston kol saatine baktı.
Adam'ın yüzündeki sırıtış silinmek bilmiyordu. (Juliette, sf. 321)




PUANLAMA:


4 Taç: Bence gayet güzeldi. Şöyle bir düşünüp alın.




Puanım 4. Çünkü içeriğinde eksikler vardı. Ama okunacak kitaplar listeniz çok kabarık değilse, distopya severler için çok güzel bir kitap. İkincisini sabırsızlıkla bekliyorum.