22 Eylül 2016 Perşembe

"Levana - Marissa Meyer" Kitap Yorumu

 
KİTAP KÜNYESİ:
 
Kitap Adı: Levana
Özgün Adı: Fairest
Seri: Ay Günlüğü #3.5
Yazarı: Marissa Meyer
Çevirmeni: Beril Tüccarbaşıoğlu Uğur
Yayınevi: Artemis
Türkiye Yayın Tarihi: 2016
Sayfa Sayısı: 216
Piyasa Fiyatı: 18.00 TL
Goodreads: 4.03
 
 
ARKA KAPAK:

Saf kötülüğün bir adı var. Aldatıcı maskelerin ardında gizleniyor ve gücü eline geçirmek için "büyü"sünü kullanıyor. Peki ama Kraliçe Levana kim? Yolu Cinder, Scarlet ve Cress'le kesişmeden yıllar önce, Levana'nın çok farklı bir hikâyesi vardı. Daha önce hiç anlatılmamış bir hikâye... Şimdiye kadar.
 
BENİM YORUMUM:

 
     Seriye başlamadan önce Levana'yı ya neden kötü şeyler yaptığını anlayabileceğiniz, ya da yaptıklarının hiçbir haklı sebebi olmasa bile zeki, komik veya havalı olduğu için sevebileceğiniz kötü karakterlerden sanıyordum. Ama Levana sadece kötü değil, salak ve mantıksız da. Ve deli. Ve sapık. Sapık olduğunu bilmiyordum ama bayağı sapıkmış.
 
     Ben kötü karakterleri karanlık geçmişi ve haklı sebepleri olsun olmasın, zeki ve havalı severim. Ama bu seride kötü karakterden nefret etmek gerekiyor o yüzden Levana'nın ezikliğiyle ilgili çok bir sorunum yok. Yani, "büyüsü" çok güçlü ve ona yaklaşmak da öldürmek kadar zor. Ama benim kötü karakter anlayışımda ezik kalıyor.
 
     Bu kitabın en sevdiğim yanı Levana'yı haklı çıkarmak ya da diktatörün teki olmasına yol açan olayları anlatmaktan çok geçmiş olayları açıklığa kavuşturmasıydı. Yani evet, Levana'nın geçmişi karanlık. Ama Levana hiçbir zaman pek harika biri de olmamış. Gençlik zamanlarında da şimdiki kadar manyak olduğunu görmek rahatlatıcı.
 
     Bu kitapta daha çok neden Dünya'yı ele geçirmek ve yönetebileceğinden çok toprağa sahip olmak istediği açıklığa kavuşturuluyor. Nedeni basit ama mantıklı: Ay'ın kaynakları kısıtlı ve Dünya'ya ihtiyaçları var. Ama bütün bunların asıl nedeni Levana'nın açgözlülüğü.
 
     Ay'ı ilk kez adamakıllı gördük bu arada. Daha önce Ay'da geçen sahneler görmüş ve Levana'nın bakış açısından okumuştuk ama Aylılar'ın nasıl yaşadığını bu kadar ayrıntılı görmemiştik.
 
     BU KISIM CINDER'I OKUMAYANLAR İÇİN SPOILER İÇERİR!
 
     Cinder ve Winter'ın küçüklüklerini görmek çok çok çok güzeldi. Cress'i görmedik ama doğum haberini aldık. Jacin de küçük, yaramaz haliyle prenseslerin etrafında dolanıyordu. Jacin'in tam olarak nasıl biri olduğunu hala merak ediyorum. Belki o yaramaz çocuk hala değişmemiştir.
 
     Channary orospunun önde gideniymiş ve o kadından Cinder'ın çıkması çok komik. Ama işler farklı olsaydı hem Cinder hem Winter şımarık ve belki de iğrenç prenseslere dönüşebilirlerdi gibi hissediyorum. Belki Winter değil, çünkü yine aynı ortamda büyüyüp güçlerini kullanmamayı başarmış. Ama Channary kesin Cinder'ı kendisine benzetirdi. Ve bütün orospuluklarına rağmen kızını seviyormuş, bu yüzden onun ileride görünüşüne hiç önem vermeyen bir sayborg tamirciye dönüştüğünü öğrense ne yapardı merak ediyorum.
 
     Channary'nin yanında Levana çok daha iyi bir kraliçe. En azından ülke yönetiminden cidden anlıyormuş. Salak falan ama. Yine de güç açlığı onu bir diktatöre çevirmiş. Ve deliliği. Levana'yı desteklediğim tek zamanlar Channary'yle yan yana durduklarındaydı.
 
     Ayrıca bundan bahsetmek zorundayız. Levana çok iğrenç bir sapık çıktı. Evret'la zorla evlendi resmen. Manyak karı. Levana'nın yaptığı hiçbir şey şu ana kadar kanımı dondurmamıştı. Ama Evret'a olan saplantısı, Solstice ölünce bunun kaderleri olduğunu düşünmesi ve her zaman kullandığı dış görünüşünü ondan çalmış olması cidden mide bulandırıcıydı. İğrenç sapık.
 
     Levana gelecekte evli olmadığına göre Evret'ın ölmesi gerekiyordu, evet. Ama bence Marissa Meyer onun ne şekilde öleceğine fazla kafa yormamış ve kolay yolu seçmiş. Onu Levana'nın öldürmesi kolay olduğu gibi etkili de olabilirdi elbette. Ama o kısım aceleye gelmiş gibiydi. Bunca zamandır kafayı taktığı adamı öldürmesi için daha ikna edici bir sebep isterdim.
 
     Winter'ın yara izleriyle ilgili bir şey geçmedi ama Winter Pamuk Prenses olduğuna göre Levana onun güzelliğini kıskanmış olabilir. Lafı açılmışken, Winter Pamuk Prenses'e nasıl bağlanacak acaba? İlk tahminim Winter'ın kaçacağı ve Levana'nın peşine suikastçı falan takacağı ama herhalde fazla basit olur. Cüceler biraz olasılık dışı görünüyor, belki cüceyi temsil eden başka bir şeyler olur, kafesteki hayvanlar gibi. Ve elma. En azından elma hikayenin bir yerinde olmalı çünkü kapakta var. Ayrıca az önce fark ettim, bu durumda Jacin avcı mı oluyor?

     SPOILER BİTER.
 
     Marissa Meyer'ın her kitapta kendini geliştirdiğini düşünüyorum. Bu kitapta genç yetişkin/bilim kurgu hissi kaybolmuş, yerine çok daha farklı bir saray ve kraliyet havası gelmişti. Dili, betimlemeleri farklıydı. Karakterler farklıydı. Ve her şeyden önemlisi, çoğu ara kitap gibi gereksiz değildi.
 
     Ara kitap demişken, sürekli unutuyordum ama seride başka kısa hikayeler de var. Bir kısmı daha önce internette yayınlanmıştı, ama yayınlanmayan diğerleriyle birlikte Stars Above kitabında birleştirilip basılmışlar. Bunu yeni öğreniyorum, yani Stars Above'u biliyordum ama içinde ne yazdığına dair bir fikrim yoktu. Çevrilecek mi bilmiyorum, siz yine de Artemis'e baskı yapmak isteyebilirsiniz. Gerçi bu seferki Levana'nın aksine gereksiz olacak gibi geldi bana.
 
     Zaten Levana'yı da okumak zorunda olduğunuzu sanmıyorum. Winter'ı okumadım ama okuyanlardan, Winter'daki bazı olaylara da ışık tuttuğunu duydum. Okumayıp da kafasını karışan birini de duymadım ama. Olaylar Cinder'dan öncesinde geçiyor ama bence olması gerektiği gibi, üçüncü ve dördüncü kitap arasında okuyun. En azından Cinder'dan önce okumayın çünkü spoiler'ı yersiniz. Gerçi spoiler sayılmayabilir çünkü bütün okurlar en başından anlamıştı, ama ilk üç kitabı okumadan Levana'dan yeterince zevk alamazsınız.


PUANLAMA:

4 Taç: Bence gayet güzeldi. Beğendim ben.


Ara kitaplara genelde üç veririm ama bu seferki olmuş. Marissa Meyer'ın yeni kitabı Heartless çok yakında yurtdışında çıkacak. Merakla bekliyoruz. Ama Ay Günlükleri'yle de işi tam olarak bitmemiş diye duydum. Umarım nerede duracağını biliyordur.