16 Temmuz 2015 Perşembe

"Marslı - Andy Weir" Kitap Yorumu


KİTAP KÜNYESİ:
 
Kitap Adı: Marslı
Özgün Adı: The Martian
Yazarı: Andy Weir
Çevirmeni: Emre Aygün
Yayınevi: İthaki
Türkiye Yayın Tarihi: 12 Aralık 2014
Sayfa Sayısı: 416
Piyasa Fiyatı: 25.00 TL
Goodreads: 4.36
 
 
ARKA KAPAK:
 
Goodreads okurlarına göre 2014'ün En İyi Bilimkurgu Romanı!

Altı gün önce, Mark Watney Mars'a ayak basan ilk insanlardan biriydi. Şimdi ise, orada ölmesi neredeyse kesin.

"Çok uzun zamandan beri okuduğum en iyi kitap. Zeki, eğlenceli ve gerilim dolu. Marslı, bir romandan isteyebileceğiniz her şeye sahip."
-Hugh Howey, Wool serisinin yazarı-

"Sürükleyici… Defoe'nun Robinson Crusoe'su sanki daha zeki biri tarafından yazılmış gibi."
-Larry Niven, Hugo, Nebula ve Locus ödüllü Halka Dünya romanının yazarı-

"Bu kitap tam da benim gibi okuyucuların seveceği türden."
-John Scalzi, Yaşlı Adamın Savaşı serisinin Hugo ve Locus ödüllü yazarı-

"Andy Weir'in yazdığı Marslı şimdiye kadar okuduğum en iyi bilimsel bilimkurgu romanı. Bu romanı -başka bir kitap hakkında hiç böyle bir şey söylemedim- edebi anlamda da elden bırakmak mümkün değil."
-Dan Simmons, Hugo ödüllü Hyperion serisinin yazarı-

"Marslı aklımı başımdan aldı!"
-Ernest Cline, Başlat romanının yazarı-

"Aksiyon ve uzay macerasının kusursuz bir karışımı."
-Library Journal-



BENİM YORUMUM:

 
     "Astronot arkadaşlarım beni geride bıraktılar. Sıçmış durumdayım. Hayatım pahasına patates üretmeliyim. Acaba Cubs bu sezon ne durumda?" Sonraki gün: "İşte oksijen ve su elde etme planımın on sayfalık bir açıklaması. YAŞASIN!" Sonraki gün: "Ah olamaz öleceğim... Tamam ölmedim. Ve bu seferki planımı anlatmak yirmi sayfa sürecek. YAŞASIN OKSİJEN!"
 
***
 
     Karşınızda Mark Watney:











 
     Düşüncelerime geçmeden önce konuyu anlatmama izin verin.
 
     Altı gün sürmesi gereken görevleri fırtına sebebiyle iptal olunca Mars'tan ayrılan ekip, yanlışlıkla Mark'ı geride bırakırlar ve o da hayatta kalmaya çalışır.
 
     Bu kadar.
    
     Marslı'yla ilgili bir sürü olumlu yorum gördüm. Olumludan da öte, millet bayılmış. Dolayısıyla çok büyük beklentilerim vardı ve kendimi kitabı okumaya da, sevmeye de çok zorladım. Gerçekten. Ama nadiren yaptığım bir şeyi yapıp yarım bıraktım. O yüzden olumsuz yorumuma bakıp "Kitabı bitirmemişsin bile" diyecek olanlara şimdiden cevap vereyim. Kitap sürekli aynı şekilde gidiyor zaten. Sonraki sayfaları biraz karıştırdım, sonuna da baktım. İtiraz etmeyin. Şşşt.
 
     Çok fazla teknik terim vardı. Ve işin tuhaf tarafı, kitabı sevdiğini söyleyen çoğu kişi de benim gibi bunların hiçbirini anlamamış, Mark'ın yaptığı bilimsel şeyleri gözünde canlandırmakta zorlanmış. Kitabın yarısını anlamadığını söyleyip tam puan verenler var. Bana saçma geliyor.

 
     Ve evet, ben de Andy Weir'in çok zeki bir adam olduğunu düşünüyorum. Ama kitabın zekice yazılmış olması bana yetmiyor çünkü bir kitaptan isteyebileceğim diğer hiçbir şey Marslı'da yoktu. Okuduğum yorumlarda söylendiğinin aksine kitabı heyecanlı, Mark'ı komik bulmadım. Şaşırtıcı bir olay yoktu çünkü her an işlerin önce iyiye, sonra kötüye, sonra tekrar iyiye gitmesini bekliyordum. Sürükleyici değildi. Yazarın dilini beğenmedim. Diyaloglar zayıftı.
 
     Karakterlerin hiçbirini sevmedim. Tek boyutlu ve sıkıcıydılar. Gerçekçi değildiler. Ayrıca yazarın, Mark'ı yaratırken aşırıya kaçtığını düşünüyorum. Zor durumlarda paniğe kapılmayan ve mizah duygusunu kaybetmeyen bir karakter yaratmak istemiş ama ortaya, bütün insanlık öldüğünü sanırken tek başına mahsur kaldığı koca gezegende "Yaşasın hidrojen! Yaşasın oksijen!" diye dolaşan biri çıkmış.
 
     Bilimi ve bilim kurguyu sevenler bu kitabı okumaktan zevk alabilirler. Ama benim gibi, bir kitaptan gerçekçi olmasını değil, gerçekçi hissettirmesi isteyenler muhtemelen fazla detaylı ve uzun olduğunu düşüneceklerdir.
 
     Çoğu bilim kurgu kitabında kurgu vardır, bilim yoktur. Bunda bilimsellik vardı, kurgu sorunluydu. Ama herifin tekinin makinelerle ilgilenip, patates yetiştirip, zorlu hesaplar yapıp, araya bir sürü espri sıkıştırışıyla ilgileniyorsanız şiddetle tavsiye ederim.
 
 
PUANLAMA:

2 Taç: Sevmedim. Zaman kaybı.
 

Fazladan bir puan verdim çünkü yazarın gerçekten emek verdiğini görebiliyorum ve üzgünüm. Ama boş kağıt parçaları bana bu kitaptan daha ilgi çekici geliyor.