5 Mart 2015 Perşembe

"Zehir Yiyenler ve Diğer Hikayeler - Holly Black" Kitap Yorumu

 
KİTAP KÜNYESİ:

Kitap Adı: Zehir Yiyenler ve Diğer Hikayeler
Özgün Adı: The Poison Eaters and Other Stories
Yazarı: Holly Black
Çevirmeni: Bilge N. Zileli Alkım
Yayınevi: DEX
Türkiye Yayın Tarihi: 2011
Sayfa Sayısı: 208
Piyasa Fiyatı: 15.00 TL
Goodreads: 3.80
 
 
ARKA KAPAK:
 
Öpücükleri ölümcül, zehirli kızlar... Şeytanla girişilen bir yemek yeme yarışı... Aşk arayışıyla Demirülke'ye geri dönen periler... Manyakça bir Baküs ayinine dönüşen bir mezuniyet balosu... Karanlık fantastiğin usta kalemi Holly Black, tüyleri diken diken eden tuhaflıkta, gerilim dozu hiç düşmeyen, beklenmedik bir mizaha sahip on iki öyküyle iyi tanıdığınızı sandığınız fantastik yaratıkları bambaşka bir kılığa büründürüyor. New York Times Çoksatanlar Listesi yazarlarından Holly Black, her zamanki kara üslubuyla okurlara on iki ayrı öykü sunuyor. Black’in hayranları, onun kaleminde alışkın oldukları, sınırları zorlayan, hiç de sevimli olmayan bir fantastik dünyaya Zehir Yiyenler’de yeniden kavuşacaklar.
 
BENİM YORUMUM:
 
     Zehir Yiyenler'e kısa olduğu için başladım açıkçası. Çünkü uzun süredir bir kitabın sonunu getiremiyordum. Yorumunu yazacak kitap kalmadığından da az önce bitirdim. (Yazıyı yayınlamadan önce son bir düzenleme: Bu cümleyi kuralı bir hafta falan oluyor, kitap yorumlarımın son halini alması çok uzun sürer de.) Her biri fantastik yaratıklar ve mitler üzerine kurulmuş on iki hikayeden oluşan bir kitap olduğu için hikayeleri tek tek yorumlayacağım.

     Soğuk Kasaba'daki En Soğuk Kız
 
     Vampirler. Dünyanın dört bir yanında vampirlerin olduğu ve "insanlara zarar vermeden" yaşamaları için Soğuk Kasaba adlı belli sınırlarda tutuldukları bir zamanda geçiyor. Isırıldıktan sonra seksen sekiz gün boyunca kan içmemeyi başarırsanız enfeksiyon geçiyor. Matilda elli yedi gün dayandı. Hikaye elli yedinci günde başlıyor ve belirsiz bir yerde bitiyor. Holly Black'in aynı dünyada geçen dört yüz sayfalık bir kitabı daha var: The Coldest Girl in Coldtown. Adları da aynı ama roman olanının farklı bir konusu ve karakterleri var diye biliyorum.
 
     Ama hikaye olan Soğuk Kasaba'daki En Soğuk Kız'a dönersek, bence güzeldi. Roman olanı uzun süredir okunacaklar listemde vardı o yüzden diğerlerine göre biraz daha ilgimi çekti. Ve ben vampir sevmem.
 
     Talihin Dönüşü
 
     Şeytanla anlaşma yapıp yarışa giren bir kız. Kaybederse ona ruhunu verecek. *dan dan dan*
 
     Sonunu okuyana kadar olayları tuhaf buldum. Hala tuhaf buluyorum ama zaten çoğu hikaye biraz tuhaftı. Yine de beklenmedik şekilde sevdim. Özellikle sonunda saçma sapan bir nedenden dolayı kıkırdıyordum. Zekiceydi bence.
 
     Yalancı Çoban
 
     En saçma olandı. Kurt adamlarla ilgili ve fena halde saçma. Hikayelere teker teker puan veriyor olsam bu 0.5 falan alırdı... Üstelik sistemimde öyle bir puan yok, ama bunun için yaratırdım.  Sekiz-dokuz yaşlarında bile bundan daha karmaşık hikayeler yazabiliyordum. Ayrıca Yalancı Çoban ismini hala hikayeyle bağdaştıramıyorum.
 
     Gece Pazarı
 
     Bunu ilk ikisi kadar, hatta belki biraz daha fazla sevdim. Perilerle ilgili. Ve bence çok sevimliydi (Yazarın kitap boyunca genel amacının karanlık bir şey ortaya çıkarmak olmasına rağmen). Ama spoiler vermeden nasıl anlatacağımı pek bilemedim. Ağaçta yaşayan bir peri ve kardeşi hasta olan bir kız var desem kulağa nasıl gelir?
 
     Köpek Kral
 
     Yine kurt adam. Kurt adamları hiç sevemedim. Şekil değiştiricilerin en ezikleri onlar. Ama Yalancı Çoban kadar kötü değildi. Kurguyu yine sevemedim ama puanlama sistemime yeni rasyonel sayılar eklememi gerektirecek kadar kötü değildi.
 
     Bakir
 
     Tek boynuzlu atlar. Hem de çok karanlık, tüyler ürpertici, kabuslarınıza girecek türden tek boynuzlu atlar. Daha doğrusu yazar böyle yapmaya çalışmış. İkinci en berbat hikaye. Hiçbir yere gitmiyor.
 
     In Vodka Veritas
 
     Sürekli Latince konuşan şeytani insanlar? Kötü değildi, ama daha farklı bir konu üzerine yazılmış farklı bir hikayeyi tercih edebilirdim. Hikayelerin çoğu basit konulardan esinlenilmiş ama bazıları fazla basit işte.
 
     Yıldızlı Palto
 
     Yıldızlı Palto da periler hakkında. Güzeldi. Sanki diğerlerine kıyasla daha fazla betimleme, daha fazla anlatım vardı. (Ya da sanırım bana öyle geldi.) Perilerin insanları alıp yerlerine başka şeyler koyma huyları vardır ya. Onunla ilgili.
 
     Kâğıt Makası Keser
 
     Kitaplara bir şeyler ekleyebilen ve onlardan bir şeyler çıkarabilen kişiler. Bu da çok güzeldi. Özellikle sonu. Sonlar önemlidir.
 
     Demirülke'ye Gidiş
 
     Perilerden bıktığım nokta. O kadar kısaydı ki yorum yapma gereği görmüyorum.
 
     İçten Arzular Ülkesi
 
     Yine peri. Ama çok güzeldi. En sevdiğim peri hikayeleri bununla Gece Pazarı oldu. Gerçi onlar dışında sadece iki tane daha var...
 
     Zehir Yiyenler
 
      Arka kapakta bahsedilen "Öpücükleri ölümcül, zehirli kızlar" bölümü. Yazarın neden kitaba bunun ismini verdiğini anlayabiliyorum. Çok güzeldi.
 
     Ayrıca şu an hikayelere tek tek yorum yapmanın saçma bir fikir olduğunu fark ettim ama bir daha yazmakla uğraşamam.
 
 
PUANLAMA:
 
4 Taç: Bence gayet güzeldi. Beğendim ben.
 
 
 Bayıldığım, nefret ettiğim, ortalama bulduğum hikayeler oldu. Ama genel olarak çok hoştu. Üç buçuk almaktan son iki hikayeyle kurtardı.
İki yüz sayfalık hikaye kitabına yaptığım yorumun uzunluğuna bakarak karakterim hakkında çok şey söyleyebilirsiniz.