9 Aralık 2013 Pazartesi

KİTAP TİRYAKİLERİ 2. BLOG TURU: Baba Segi ve Dört Eşin Gizli Yaşamı - Lola Shoneyin || Kitap Yorumu

 
 
KİTAP KÜNYESİ:
 

Kitap Adı: Baba Segi ve Dört Eşin Gizli Yaşamı
Özgün Adı: The Secret Lives of Four Wives
Yazarı: Lola Shoneyin
Çevirmeni: Aslı Tümerkan
Yayınevi: Feniks
Türkiye Yayın Tarihi: Aralık 2013
Sayfa Sayısı: 290
Piyasa Fiyatı: 18.00 TL
Goodreads: 3.71


 
 
ARKA KAPAK:


Geçmişindeki sırlardan kurtulmak isteyen üniversite mezunu genç kadın Bolanle, kendisini hiçbir şey sormadan olduğu gibi kabul eden cahil tüccar Baba Segi ile evlenmeyi kabul eder. O artık pahalı giysilerin, bol yiyeceğin, cömert aylık ödeneklerin olduğu büyük bir aileye en genç ve en eğitimli dördüncü eş olarak dâhil olmuştur. Eşlerden Iya Femi paraya tutkuyla bağlı, huysuz ve bencil bir kadındır; Iya Tope ise yumuşak başlı ve iyi niyetlidir, ama diğer eşlerin teröründen sinmiş bir haldedir; ilk eş olan Iya Segi ise acımasızdır ve ölümcül sonuçlara meydan verecek hırslara sahiptir.

Genç, güzel ve eğitimli Bolanle kısa sürede Baba Segi’nin gözdesi olur. Onun varlığını diğer eşler bir tehdit olarak algılamakta ve güzel rakiplerinden kurtulmak için entrikalar düzenlemektedirler. Ama herkesin hayatı sırlarla doludur ve bunlar, Bolanle’ın bilmeden de olsa ortaya çıkaracağı güne kadar eşlerin sessiz ortaklığı ile gömülü durmaktadır. Aile içi günlük çekişmeler ve hırslar herkesi adım adım bir trajediye doğru sürüklemektedir.

Nijerya’da ve hatta Afrika’nın pek çok yerinde kadının aile içindeki yerine, geleneklere ve günlük hayata dair ipuçları veren roman aynı zamanda binlerce kilometre uzakta da olsa kadının toplum içinde yaşadığı zorlukların nasıl da aynı olduğunu gösteriyor.
 
 
 
BENİM YORUMUM:
 
 
     Eveet, 2. blog turumuza hoşgeldiniz! Feniks'ten yeni kitabımız Baba Segi ve Dört Eşin Gizli Yaşamı'nı inceliyoruz. Konusunu yukarıdaki arka kapaktan okuduysanız biraz fikir sahibisinizdir ama ben yine de anlatayım. Yer yer spoiler verebilirim bu arada. 

     Kitap Nijerya'da geçiyor. Baba Segi ve hepsi de birbirinden nefret edilesi, büyük zorluk yaşamış ama bunlardan ders alamamış dört karısının hayatı anlatılıyor.
 
     Baba Segi, biraz daha arka planda kalan bir karakter. Ama hakkında birkaç sayfa okusanız da ne büyük bir pislik olduğunu anlayabilirsiniz. Kadınlara bir düşkünlüğü var. Önyargılı, benmerkezci ve evli-çocuklu olmayan kadınları hor gören tipte biri. Kitap boyunca karşısına geçip karılarının onun arkasından çevirdiği işleri ve onun için gerçekte ne düşündükleri anlatmak, sonra da zafer dansı yapmak istedim. Beni hiç zafer dansı yaparken gördünüz mü? Görülmeye değer.
 
     İya Segi, bu pislik herifin ilk eşi. Hırslı, para düşkünü, acımasız bir kadın. Aslında toplumda bir kadın olarak kendi başına ayakta durma çabasını ve bunu becerebilmesini gerçekten takdir ettim. Ama bunun dışında yine nefret edilesi bir karakter. Segi ve Akin adında iki çocuğu var.
 
     İya Tope, pislik herifin ikinci eşi. Daha yumuşak başlı, anlayışlı, iyi kalpli biri. Ama diğer eşlerden korkuyor, içine kapanık ve savunması gerektiği yerde kendini veya dördüncü eş Bolanle'yi savunamıyor. Tope, Afolake ve Motun adında üç çocuğu var.
 
     İya Femi, pislik herifin üçüncü eşi. Aslında zeki ama cahil biri, ölümcül derecede intikam manyağı, bencil ve çok sinir bozucu bir karakter. Kesinlikle çok şey yaşamış ama bunlardan çıkarması gereken dersi yanlış bir tarafından algılamış sanırsam. Femi ve Kole adında iki çocuğu var.
 
     Bolanle de dördüncü eş. Ayrıca aralarında en eğitimli, en genç ve en güzel olanı ki bu yüzden diğer eşler tarafından çok kıskanılıyor. Biraz sanki baş karakter gibi anlatılıyor ama her karakterin hikayesi anlatıldığı için Bolanle öyle çok ön planda sayılmaz. Sırf kendisini olduğu gibi kabul ettiği ve fazla soru sormadığı için pislik herifle evlenmeyi kabul ediyor. İya Tope gibi korktuğundan değil de, ağırdan almış olmak için diğer eşlerin işkencelerine katlanıyor. Sakinliği şaşılacak düzeyde, çünkü ben olsam biliyorum çoktan parçalamıştım o İya Segi ve İya Femi'yi. Her neyse. Bolanle'nin hiç çocuğu yok. Çocuğu olmadığı için pislik herif onun kısır olduğunu düşünüyor ve bir bakıma bu olay kitabın genelini oluşturuyor.
 
     İşte kitabımız böyle bir şey. Her karakterin hayatına tek tek değinen kitapları beğenebilirim ama asla tutkuyla bağlanmam. Neden bilmiyorum, ama kendilerini bana aşık edemiyorlar işte. Bu kitapta da birinin hikayesi anlatılıyor, diğerine geçiliyor falan... kafa karıştırıcı şeyler bunlar.
 
     Ayrıca kitabın yazılış şeklinde bir sorun olduğunu düşünüyorum. Ben zaten en ufak bir ipucundan olayı çözdüğü için kitabın sonunda şaşıramayan bir insanım. Bu kitapta Bolanle'nin kısır olmasının ardındaki gerçek o kadar belli edilmişti ki her şey çok açıktı. Siz okuyorsunuz ama meraktan çok haklı çıkacak mıyım düşüncesiyle. Ki haklı çıkıp çıkmayacağınızı görmek için yapacağınız şeyi ben size söyleyeyim, kitabın son sayfasına bakmak. Olayı bu kadar açık etmenin kitabı okuma isteğini en başta arttırıp, sonra zamanla azalttığını düşünüyorum. Keşke biraz daha üstü kapalı söyleselermiş.
 
     Bir de İya Femi'nin ilk başta Müslümanken Hristiyan olduğunda kötülerin yenilmesi, iyilerin kazanması, dünyadaki adalet falan tarzı şeylere bir anda bağlanması kısmına saçma buldum. Müslümanlar da aynı şeylere inanmıyorlar mı zaten? Yazar, hakkında yazdığı dini bir zahmet biraz araştırabilirmiş.
 
 
 
 
PUANLAMA:
 
 
3 Taç: Güzeldi ama okumasan da olur. Kitapsız kalırsan oku.
 
 
Hani böyle "Sakın okumayın, kusarsınız"lı bir şey değil ama şimdi kitap tavsiyesi isteseniz de önermezdim. Böyle "kirli sırlarla ve entrikalarla dolu bir öykü" tarzında, her karakterin hikayesinin anlatıldığı şeyler seviyorsanız okuyun.
 
Bu da tur takvimimiz: